Zadanie publiczne „Jestem społeczny, bo się komunikuję i jestem aktywny” jest przedsięwzięciem dwuletnim. O działaniach zrealizowanych w 2023 roku informowaliśmy w grudniu (https://stacjaautyzm.pl/jestem-spoleczny-bo-sie-komunikuje-relacja-z-realizacji-zadania/). W roku 2024 kontynuujemy jego realizację.
Zadanie „Jestem społeczny, bo się komunikuję i jestem aktywny” dofinansowane jest ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021 – 2030. Edycja 2023.
Głównym celem zajęć skierowanych do dwóch grup najmłodszych uczestników treningu umiejętności komunikacyjnych i społecznych w ramach cyklu „sensoryczna wiosna w parku” było kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i społecznych, które ułatwią im funkcjonowanie i aktywność w społeczeństwie . Podczas zajęć dzieci uczyły się komunikować swoje potrzeby, poszerzały słownictwo, wyrażały swoje emocje oraz uczyły się odczytywania emocji innych. Do komunikacji najmłodsi uczestnicy wykorzystywali piktogramy oraz komunikatory, a także tablet ze specjalistycznym programowaniem. Dzieci poznawały świat wielozmysłowo, podczas zabaw na zajęciach i podczas spacerów w parku. Na koniec cyklu zajęć odbyły się spotkania z rodzicami i opiekunami najmłodszych uczestników w formie grupowej i indywidualnej. Podczas spotkań terapeuci przekazali rodzicom i opiekunom informacje dotyczące celu zajęć oraz ich przebiegu. Starali się uświadomić rodzicom jak ważna jest komunikacja do funkcjonowania w społeczeństwie i w zaspakajaniu potrzeb. Podczas konsultacji indywidualnych rodzice i opiekunowie dzielili się swoimi spostrzeżeniami z terapeutami, zadawali konkretne pytania.
Pierwszy wiosenny cykl zajęć realizowanych dla starszych grup polegał przygotowaniach do odwiedzenia wystawy autorstwa Agnieszki Dobrzyńskiej „Odbicia” prezentowanej w galerii Okno na sztukę w Kutnowskim Domu Kultury. Prace plastyczne wykonane techniką kolażu analogowego czyli manualnego były inspiracją do wielu twórczych aktywności. W oswojonej przestrzeni galerii, osoby z niepełnosprawnością uczyły się widzieć, wybierać i czuć sztukę, która w tym wypadku reguluje emocje, uspakaja, buduje relacje. Uczestnicy zadania mogli ćwiczyć technikę kolażu w trakcie praktycznych zajęć warsztatowych prowadzonych przez plastyczkę p. Agnieszkę Dąbrowską-Walczak.
W ramach kolejnego wiosennego cyklu zajęć dla młodzieży i dorosłych, uczestnicy trenowali umiejętności społeczne i komunikacyjne odwiedzając ważne w naszym mieście i gminie urzędy, w tym Urząd Miasta Kutno oraz Urząd Gminy Kutno. Dzięki uprzejmości urzędników obu instytucji uczestnicy zajęć dowiedzieli się jakiego typu sprawy można załatwić we wspomnianych urzędach i jakie dokumenty można w nich uzyskać. Osoby z niepełnosprawnością odwiedziły wydziały spraw obywatelskich, miejsca gdzie można wyrobić dowody osobiste, karty mieszkańców miasta i gminy oraz zapoznać się z procedurą wyrobienia paszportu. W ramach paszportowych formalności wszyscy odwiedzili studio fotograficzne. Zainteresowani mogli zrobić zdjęcie paszportowe i ćwiczyć przy wsparciu terapeutów wszystkie niezbędne umiejętności, typu zamawianie usługi, dokonywanie wyboru i wszystkie związane z tym sytuacje komunikacyjne. O tym, że paszport może się przydać, przekonywała nas jedna z uczestniczek zadania, pokazując w formie prezentacji multimedialnej zdjęcia ze swoich dalekich podróży. Prezentacja była inspiracją do wspólnych zajęć plastycznych i wykonania prac techniką kolażu, którą uczestnicy poznawali w czasie zajęć realizowanych w poprzednim cyklu.
W drugiej części cyklu uczestnicy zadania wybrali się na pocztę, zaopatrując się w niezbędne znaczki, koperty i kartki pocztowe, które potem wspólnie przygotowano do wysłania, do bliskich i dalszych krewnych oraz przyjaciół. Wizyty na poczcie to kolejne ćwiczenie praktycznych umiejętności społecznych i komunikacyjnych.
W czasie wizyt w urzędach i na poczcie zastosowano strategie komunikacji alternatywnej i wspomagającej z wykorzystaniem niskich i wysokich technologii.
Każdy cykl zajęć zakończył się spotkaniami z rodzicami i opiekunami w ramach których podsumowano przebieg spotkań, omówiono szczegółowo zakres ćwiczonych kompetencji ze wskazaniem obszarów do dalszej pracy. Terapeuci konsekwentnie wskazują na widoczny progres w zakresie podstawowych umiejętności obserwowanych u wszystkich uczestników i co najważniejsze, coraz większą motywację i potrzebę doświadczania wzajemnych relacji pomiędzy uczestnikami zadania. Zainteresowani rodzice i opiekunowie skorzystali z indywidualnych form konsultacji i rozmów z terapeutą.
W okresie od marca do maja zrealizowane zostało kolejne działanie w ramach zadania „Jestem społeczny, bo się komunikuję i jestem aktywny”. Była to Szkoła dla Rodziców i Opiekunów Osób z Niepełnosprawnością – warsztaty doskonalące kompetencje wychowawcze, prowadzone przez psychologa Monikę Marciniak, która jest jednocześnie mamą dorosłej osoby z niepełnosprawnością. Celem zajęć było poszerzenie kompetencji wychowawczych uczestników, a poprzez to pełniejsze poznanie i lepsze zaspokajanie potrzeb dzieci i osób dorosłych z niepełnosprawnością. Poruszone zagadnienia dotyczyły m.in. potrzeb, komunikacji, granic i norm w wychowaniu, zachęcania dziecka do współpracy i do samodzielności, równowagi pomiędzy miłością i rehabilitacją, wpisywania dziecka w role, sytuacji rodzeństwa. Zajęcia odbywały się w 2 grupach warsztatowych. Czas trwania zajęć grupowych wynosił 3 godziny. Po każdych zajęciach grupowych w czasie kolejnej godziny uczestnicy mieli możliwość skorzystania z indywidualnych konsultacji z psychologiem. Miejscem zajęć była klimatyczna sala edukacyjna Muzeum Pałacu Saskiego w Kutnie. Dla każdej grupy przeprowadzonych zostało 5 warsztatów – łącznie 10 warsztatów. Ostatnie 11 spotkanie zgromadziło wszystkich uczestniczących w zajęciach. W jego trakcie dzięki życzliwości Dyrekcji i pracowników Muzeum Pałac Saski w Kutnie beneficjenci zadania mieli możliwość zwiedzenia muzealnych wnętrz z przewodnikiem.
Wszystkim spotkaniom towarzyszyła atmosfera otwartości i dużej wzajemnej życzliwości. Uczestnicy warsztatów wykazywali bardzo dużą aktywność podczas zajęć i zainteresowanie tematyką. Zajęcia stały się miejscem wymiany doświadczeń oraz okazją do refleksji. Szczególnie istotne okazały się tematy dotyczące samodzielności osób z niepełnosprawnościami oraz sytuacji ich rodzeństwa. Wyniki przeprowadzonych ankiet jednoznacznie pokazały wzrost kompetencji i wiedzy dotyczących metod wychowawczych, a także zadowolenie z uczestnictwa w zajęciach warsztatowych. Większość uczestników zadeklarowała chęć udziału w kolejnych działaniach Stowarzyszenia “Stacja Autyzm”.
Realizacja całego zadania potrwa do 31 grudnia 2024r.
Po wakacjach zapraszamy osoby z nepełnosprawnościami oraz ich rodziców i opiekunów do świata muzyki!
Do zobaczenia!
Galeria – trening umiejętności komunikacyjnych i społecznych, grupa dzieci i młodzieży
Galeria – trening umiejętności komunikacyjnych i społecznych, grupa młodzieży i dorosłych
Galeria – warsztaty dla rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawnościami
Galeria – Trening umiejętności społecznych i komunikacyjnych – grupowe zajęcia dla dzieci i młodzieży „Idziemy do parku”.
Galeria – Trening umiejętności społecznych i komunikacyjnych – grupowe zajęcia dla młodzieży i dorosłych „Idziemy na wystawę”.
Galeria – Trening umiejętności społecznych i komunikacyjnych – grupowe zajęcia dla młodzieży i osób dorosłych „Idziemy na pizzę”.
Galeria – „Jak radzić sobie ze stresem i komunikować się” – warsztaty dla rodziców.
Zadanie publiczne „Jestem społeczny bo się komunikuję” sfinansowane jest ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021 – 2030.