Stacja Autyzm
Szanowni Państwo,
Stowarzyszenie „Stacja Autyzm” właśnie kończy realizację zadania „Jestem społeczny, bo się komunikuję i jestem aktywny” skierowanego do osób z niepełnosprawnością oraz ich rodziców i opiekunów. To zad
Szanowni Państwo,
Stowarzyszenie „Stacja Autyzm” właśnie kończy realizację zadania „Jestem społeczny, bo się komunikuję i jestem aktywny” skierowanego do osób z niepełnosprawnością oraz ich rodziców i opiekunów. To zadanie jest kontynuacją zadania „Jestem społeczny bo się komunikuję” zrealizowanego w roku 2022 przez nasze Stowarzyszenie. Oba te zadania miały na celu podniesienie kompetencji społecznych i umiejętności w zakresie komunikowania się osób z niepełnosprawnością z jednoczesną edukacją i wsparciem ich rodziców i opiekunów
Zadanie „Jestem społeczny, bo się komunikuję i jestem aktywny” dofinansowane jest ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021 – 2030. Edycja 2023.
Zakres tegorocznego zadania obejmował:
- przeprowadzenie treningu umiejętności komunikacyjnych i społecznych da czterech grup uczestników – osób z niepełnosprawnościami
- oraz organizację miniwarsztatów z metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej "AAC-owy niezbędnik".
Ponadto przeprowadziliśmy dwie rekrutacje i wyłoniliśmy uczestników zajęć, utworzyliśmy grupy i harmonogramy czasowe, jak również podpisaliśmy umowy z osobami prowadzącymi zajęcia. Dokonaliśmy niezbędnych zakupów i znaleźliśmy miejsca na prowadzenie zajęć.
Głównym celem zajęć skierowanych do dwóch grup najmłodszych uczestników treningu umiejętności społecznych i komunikacyjnych było kształtowanie kompetencji komunikacyjnych przy wykorzystaniu bazy terapeutycznej i dydaktycznej, podniesienie sprawności komunikacyjnej, a tym samym ułatwienie integracji w społeczeństwie i aktywne w nim uczestniczenie. Podczas zajęć dzieci uczyły się komunikować swoje potrzeby i emocje, poszerzały słownictwo. Uczyły się słuchania i czekania na swoją kolej. Do komunikacji najmłodsi uczestnicy wykorzystywali piktogramy oraz komunikatory a także pomoc wysokie technologie – tablet ze specjalistycznym programowaniem. Zachęcano również uczestników do mówienia. W realizacji zajęć wykorzystywane były metody, które prowokowały do działań, rozbudzały zaciekawienie, zainteresowanie, wzmacniały spontaniczną i swobodną aktywność, mobilizowały do podejmowania wyborów, uczyły kreatywności i samodzielności. Zajęcia odbywały się w sali terapeutycznej jak również na świeżym powietrzu. Zabawy dostarczały dzieciom wiele doświadczeń sensorycznych stymulując wszystkie zmysły. Podczas zajęć dzieci przygotowywane były do wyjścia w miejsce publiczne. Jedna grupa do sali zabaw, zaś druga do kręgielni. Podczas zajęć w kręgielni dzieci uczyły się współpracy, godnej rywalizacji, komunikacji. Ćwiczyły również koordynację ruchową i równowagę.
Celem zajęć w sali zabaw była przede wszystkim komunikacja, wyrażanie emocji, integracja, rozwijanie motoryki dużej i małej dzieci oraz stworzenie możliwości radosnego spędzenia czasu.
Na koniec cykli zajęć odbyły się spotkania z rodzicami i opiekunami najmłodszych uczestników w formie grupowej i indywidualnej. Podczas spotkań terapeuci przekazali rodzicom i opiekunom informacje dotyczące celu zajęć, wykorzystywanych pomocy, które mogą pomóc w komunikacji. Starali się uświadomić rodzicom jak ważna jest komunikacja do funkcjonowania w społeczeństwie i w zaspakajaniu potrzeb. Podczas konsultacji indywidualnych rodzice i opiekunowie dzielili się swoimi spostrzeżeniami z terapeutami, zadawali konkretne pytania.
Uczestniczące w projekcie, dwie grupy młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnością, wzięły udział w dwóch kolejnych modułach zajęć rozwijających umiejętności społeczne i komunikacyjne, poszerzające w znacznym stopniu zakres samodzielności uczestników zajęć.
Pierwszy cykl spotkań dotyczył organizacji czasu wolnego i miał na celu przygotowanie i odbycie sensorycznych spacerów do pobliskiego parku. W ramach zajęć przygotowawczych uczestnicy poszerzali swoje umiejętności praktyczne. Oceniali aktualny stan pogody, dobierali adekwatny strój, uczyli się dokonywania wyborów i komunikowania o nich w miarę posiadanych umiejętności komunikacyjnych. Zajęcia plenerowe i zaplanowane spacery pozwoliły uczestnikom na pełne wykorzystanie oferty rekreacyjnej parku, wielozmysłowe doświadczenie przestrzeni. Były także okazją do stymulacji ruchowej i relaksacji w jesiennej scenerii parku.
Celem drugiego cyku zajęć było rozwijanie samodzielności uczestników i odbycie kilku treningów w pobliskim sklepie. Każdorazowo wyjście na zakupy było poprzedzone praktycznymi ćwiczeniami dotyczącymi ustalania celu zakupów, rozpoznawania i nazywania potrzebnych produktów, przygotowania listy zakupów, w formie pisemnej lub graficznej. Uczestnicy utrwalali schemat związany z robieniem zakupów, ćwiczyli możliwe formy komunikacji, gesty, czynności związane z regulowaniem płatności, pakowaniem zakupów, stosowaniem zwrotów grzecznościowych. Trening odbywał się w okresie zbliżających się Mikołajek i Świat Bożego Narodzenia, co stworzyło naturalny kontekst do rozwijania kompetencji społecznych związanych z kupowaniem prezentów, różnicowaniem co może być prezentem, pakowaniem prezentów i zakupów niezbędnych do tego akcesoriów. Ćwiczone umiejętności mogły być utrwalane w naturalnych okolicznościach, w trakcie realnych zakupów. Wielu uczestników miało pierwszą okazję do samodzielnego wyboru i zakupienia upominków, które będą mogli podarować bliskim.
Po każdym cyklu zajęć dla dwóch „starszych” grup, terapeuci spotkali się z rodzicami i opiekunami w celu omówienia przebiegu zajęć, form i metod pracy, poziomu kompetencji uczestników oraz obszarów do dalszej pracy. Rodzice zostali zaproszeni na spotkania grupowe i konsultacje indywidualne.
Do realizacji zajęć treningu umiejętności społecznych i komunikacyjnych oraz spotkań z rodzicami wykorzystano liczne materiały graficzne, zdjęcia, pikotgramy, karty pracy, które ułatwiły uczestnikom realizacje zaplanowanych zadań. Dokumentacja fotograficzna pozwoliła rodzicom na dokładne zapoznanie się z przebiegiem treningów i zakresem aktywności uczestników.
„AAC- owy niezbędnik” to cykl warsztatów dla rodziców, których dzieci mają złożone problemy w komunikowaniu się, co oznacza, że ich poziom umiejętności komunikacyjnych utrudnia bądź uniemożliwia im informowanie o swoim stanie i potrzebach, wyborach, nawiązywanie relacji.
W trakcie 10 godzinnych warsztatów rodzice dowiedzieli się czym jest komunikacja wspomagająca i alternatywna, poznali metody, techniki i różne strategie komunikacyjne ,dowiedzieli się jaką funkcję pełni komunikacja w życiu człowieka i jakie są konsekwencje jej braku, poznali fakty i mity związane z komunikacją alternatywną i wspomagającą AAC. Mieli możliwość zapoznania się z różnorodnymi pomocami niskich i wysokich technologii wykorzystywanymi w komunikowaniu się z osobami ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.
Istotnym elementem warsztatów były działania praktyczne, każdy z rodziców miał możliwość wykonania dla swojego dziecka planu aktywności, tabliczek wyboru i książeczek komunikacyjnych.
Pomoce te będą wspomagały użytkownika AAC w budowaniu własnego, indywidualnego systemu komunikacyjnego .
Zadanie „Jestem społeczny, bo się komunikuję i jestem aktywny” to projekt dwuletni.
Zakres przewidziany dla roku 2023 został zrealizowany. Wartość wykorzystanych środków finansowych to prawie 50 tys. złotych.
W roku 2024 będziemy kontynuowali zajęcia treningu umiejętności społecznych i komunikacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnością W pracy terapeutycznej wykorzystywać będziemy metody wspierające osoby z niepełnosprawnościami - wspomagające i alternatywne metody komunikacji (AAC).
Dla rodziców i opiekunów zorganizujemy specjalistyczne zajęcia, będzie to „Szkoła dla rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawnością – warsztaty doskonalące kompetencje wychowawcze” Zajęcia te prowadzone będą przez psychologa.
Do zobaczenia!
Galeria – "AAC-owy niezbędnik" - warsztaty z metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej.
Galeria – trening umiejętności społecznych i komunikacyjnych, grupa dzieci i młodzieży.
Galeria – trening umiejętności społecznych i komunikacyjnych , grupa młodzieży i dorosłych
Galeria - Trening umiejętności społecznych i komunikacyjnych - grupowe zajęcia dla dzieci i młodzieży "Idziemy do parku".
Galeria - Trening umiejętności społecznych i komunikacyjnych - grupowe zajęcia dla młodzieży i dorosłych "Idziemy na wystawę".
Galeria - Trening umiejętności społecznych i komunikacyjnych - grupowe zajęcia dla młodzieży i osób dorosłych "Idziemy na pizzę".
Galeria - „Jak radzić sobie ze stresem i komunikować się” - warsztaty dla rodziców.
Zadanie publiczne „Jestem społeczny bo się komunikuję” sfinansowane jest ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021 – 2030.